Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia
MIKÄ ON LEMMINKÄISEN TEMPPELI? Ior Bock kertoo, että hänen isänsä, joka oli kotoisin Snappertunan saaristosta, osti vuonna 1937 kalliovuoren Sipoon Gumbostrandista. Ior Bock syntyi vuonna 1942, ja vanhemmat antoivat hänelle tämän Kyypelivuoren kastelahjaksi. Isän kuoltua äiti kasvatti pojan ja kertoi tälle, että perheen ikivanhan perimätiedon mukaan vuoressa on Lemminkäisen temppeli, pakanoiden muistomerkki Lemminkäisen ja Väinämöisen ajoilta. Ior Bock sai vanhemmiltaan tehtävän – Lemminkäisen temppelin avaamisen.
Kuka on Ior Bock? Hänet tunnetaan parhaiten Viaporin eli Suomenlinnan museolinnoituksen esiintymis- ja eläytymiskykyisenä oppaana. Oppaan työtä Ior Bock on tehnyt vuodesta 1968 ja toimii nykyään freelancerina.
Ior Bockin suku asui satoja vuosia Snappertunassa lähellä Raaseporin linnaa. Suvussa on paitsi seurattu Suomen historian tapahtumia myös välitetty suullista perimätietoa, muinaista mytologiaa ja historiaa, joista on muodostunut Bockin perheen saaga. Perheensä mytologiaa Ior Bock kutsuu Väinamöisen mytologiaksi.
Väinämöisen mytologia perustuu erityiseen äännejärjestelmään. Kielen äänteillä on Ior Bockin mukaan omat merkityksensä, ja niiden avulla voidaan kontrolloida kertomuksen todenperäisyyttä. Äännejärjestelmä toimii myös tarinankertojalle tärkeänä muistikarttana, jonka avulla tietoja on pyritty säilyttämään mahdollisimman muuttumattomina sukupolvien ajan. Äännejärjestelmä on siis mytologian avainkoodi. Esimerkiksi sana almanakka – [al] tarkoittaa kaikkia, alla, [man] miestä tai ihmistä, människa, ja [akka] esiäitiä: suomalaisten esiäiti Akka piti siis lukua kansansa nimipäivistä ja loi almanakan. Tällaisista sanojen sisäisistä merkityksistä rakentuu kokonainen taru, Väinämöisen mytologia.
Väinämöisen mytologia kertoo pakana-ajan suomalaisesta kulttuurista: muinoin vallinneista arvostuksista ja normeista, yhteisöllisistä rakenteista ja uskomusmaailmasta. Se kertoo mm. mitä oli myyttinen ”elämän vesi”, kuka oli Piru ja mitä pakanat tarkoittivat ”iankaikkisella elämällä”. Saaga kertoo oman versionsa siitä, miten kantaisä Ukko Väinämöinen ja kantaäiti Akka sekä Suomen kuningas Seppo Ilmarinen ja kuningatar Maija Ilmatar ja heidän mukanaan koko vanha suomalainen kulttuuri joutuivat häviölle kirkkojen valtamonopolien paineessa. Pakana-aikaista symboliikkaa ja ajatusmalleja on kuitenkin säilynyt nykyaikaan asti. Tämän symboliikan voi tunnistaa ja ymmärtää Väinämöisen mytologian avulla – kuten tarinoissa Korvatunturin joulupukista, Kyöpelivuoren pääsiäisnoidista ja suomalaisten juhannusriiteistä.
Tarina ei ole pelkkää puhetta, siihen liittyy myös ikivanhoja esineitä, arvomerkkejä ja symboleita, jotka kätkettiin aikoinaan turvaan Suomen valloittajilta. Nämä kätköt voitaisiin Ior Bockin mukaan kaivaa nyt auki valaisemaan menneisyyttämme. Esiinkaivamista odottavat Sipoon vuoren Lemminkäisen temppeli, Snappertunan Uhrilehdon kultaiset pukit ja Kajaanin linnasaaren Eerikin regaalit eli muinais-Suomen kuninkaalliset valtamerkit.
Siirry kirjan tilaussivulle.