Ylioppilaslehti 1.11.1996
Väinämöisen seksiopas
Jos siemenneste ei ole suosikkieritteitäsi ja olet perin tyytyväinen moderniin länsimaiseen elämänmalliin, sinun ei pidä lukea pidemmälle. Muilla on mahdollisuus kurkistaa Sammon ja Ainon spermamahlaiseen maailmaan.
Ior Bockin maine on levinnyt Intian teknohippiparatiisista Goasta, jossa Bockin eli Baba Finlandin kanssa samalla teeterassilla ovat istuneet koko pallon hörhöt. Mutta kuka oikeastaan on Ior Bock?
Kotimaassaan Bock, entinen Suomenlinnan opas, nousi vauhdilla otsikoihin 1987. Silloin Bock aloitti Intiassa tapaamansa monenkirjavan joukon kanssa Lemminkäisen temppelin kaivuutyöt perintötilallaan Akanpesässä Sipoossa. Bock väitti, että vuoren eli Lemminkäisen temppelin sisälle on kätketty kultaisia patsaita, jotka osoittaisivat todeksi hänen mytologiansa suomalaisten unohdetusta menneisyydestä.
Bockin hanketta sponsoroi rakennusyhtiö Lemminkäinen ja lainaa saatiin Sipoon säästöpankista. Temppelin avajaiset olivat jo ovella 1990, kun poliisi ratsasi kaivuupaikan. Sieltä löytyi hamppua, jota 54-vuotias Bock on julkisesti tunnustanut tuprutelleensa jo 40 vuotta. Hässäkkä karkoitti rahoittajat ja salaisuus sai odottaa.
Nyt Bockin aika on koittanut taas hetkeksi. Lokakuun alussa tuli ulos hänen tarinoihinsa perustuva kirja Bockin perheen saaga – Väinämöisen mytologia. Julkistamistilaisuudessa Bock lauloi alasti R.W. Ekmanin Väinämöisen soitto -maalauksen edessä Vanhan ylioppilastalon Musiikkisalissa.
Kadonnut siittämisjärjestelmä
Väinämöisen mytologian toimittanut Juha Javanainen uskoo Bockin haastatteluihin perustuvaan tarinaan.
Helpoimmin on omaksuttavissa Ior Bockista kertova aines, joka tosin sekään ei ole mikään tavallisin tarina. Pikku-Ior syntyi 1942, kun hänen 81-vuotias isänsä Knut Victor siitti oman tyttärensä Rhean. Iorin oli pakko syntyä, jotta saatiin jatkaja kertomaan Bockin perheen saagaa. Iorin ollessa seitsemänvuotias äiti Rhea ja sisarpuoli Rachel alkoivat opettaa hänelle saagaa. Sessiot jatkuivat 20 vuotta, ja 1984 Iorilla oli lupa alkaa julkisesti kertoa Väinämöisen mytologiaa.
”Ihmiset, jotka kunnioittavat spermaansa ja mahlaansa, muuttuvat: naiset ottavat jälleen ihanteekseen Ainon ja miehet omaksi esikuvakseen Sammon”, Ior Bock kertoo.
Saaga on huomattavasti vaikeampi, jopa ällöttävä nieltäväksi. Tosin tavallaan kutkuttaa mytologian väite, että koko maailman kulttuuri on peräisin Suomesta. Saagassa kerrotaan niin kiinalaisten kuin intialaisten saaneen sivistyksensä kaukaisilta esi-isältämme. Jopa ruotsalaisten kerrotaan alkujaan olleen kotoisin Suomesta.
Mutta tuota sperman ja mahlan määrää! Koko Bockin historiankirjoituksen alati toistuva tapahtuma on suihinotto eli helmen antaminen aivoille. Ensimmäinen mies Sampo ja nainen Aino syntyivät kun apina siitti nännivuohen. Sen jälkeen dynastiat joko kukoistavat tai kaatuvat siitä riippuen onko spermaa vai ei.
Bock päättää kertomuksensa toteamalla haikeasti, ettei uutta Lemminkäisen aikaa enää koskaan tule, mutta pientä lohtua saa samasukupuolisten kesken harjoitetusta 69-riitistä.
Teosta voi suositella ainakin seksuaalisille vähemmistöille, rodunjalostajille, suursuomalaisille, parisuhteeseensa kyllästyneille ja muille avoimen mutta vakaan mielen omaaville.
Sami Hyrskylahti
Ior Bock: Bockin perheen saaga – Väinämöisen mytologia
(toim. Juha Javanainen, Synchronicity Publications 1996).
Hinta 172 mk.